“Det viktigaste för mig är att göra kunden nöjd”
Intervju med Josefina
Vilka är vi som arbetar på NIBO Solskydd? Här har vi en intervju med Josefina som är ekonomiansvarig på NIBO, men jobbar också med kundmottagning och rådgivning. Eller rättare sagt är Josefina inblandad i det allra mesta på NIBO.
Vad är din roll på NIBO?
– Jag är ekonomiansvarig och arbetar också med sälj, samt ansvarar för beställningar och reklamationer. Nu har jag arbetat i tio år på företaget, och då jag har lätt för siffror och gillar ordning och reda så föll det sig naturligt att jag skulle bli ekonomiansvarig. Då jag har pluggat försäljning inom detaljhandel innan och även bokföring så har jag en fördel av det också. I ett familjeföretag som NIBO så är det ju naturligt att vi i familjen tar ett stort ansvar tillsammans, berättar Josefina som tillsammans med sin bror Stefan och pappa Nikolaos alla arbetar i firman.
Vilka utmaningar finns när det gäller säljprocessen?
– Ofta så tar vi emot samtal med kunder på telefon. Oftast rekommenderar jag kunderna att komma in i butiken för att få berätta mer i detalj om de möjligheter som finns. Det är inte alltid lätt att som kund ha koll på alla detaljer inom solskydd. Är det enkla saker går det såklart att lösa på telefon eller så bokar vi in ett hembesök då Stefan, Nikolaos eller några av våra duktiga solskyddstekniker kommer hem och mäter. Efter det hjälper jag kunden med en offert, berättar Josefina.
Vad är roligast med sälj?
– Det viktigaste för mig är att göra kunden nöjd. Jag tycker det märks att de tycker om att vi är ärliga och lyssnar på deras behov. Vi anpassar alltid beställningen efter kundens behov. Vill de bara ha insynsskydd så behövs inte någon av våra mer exklusiva lösningar. Sedan är det kul att träffa kunderna i butiken. Det blir en aha-upplevelse för kunderna när de kommer in här. Då kan man i detalj diskutera de utmaningar som de har i vardagen. Oavsett om det gäller mörkläggning, värmeproblem, barn som har svårt att sova om nätterna. De blir glada, förstår mer och kan välja mellan de alternativ som finns. Det är kul att få hjälpa kunderna att göra deras vardagsliv enklare. Då jag inte själv jobbar med installation är mitt fokus på invändiga solskydd. Sedan älskar jag också inredning.
Vad gör att du älskar inredning?
– Det är så underbart att få hjälpa kunder att förnya sitt hem. Mer och mer märks det att kunder förstår att solskydd handlar mycket om inredning. Vi kan hjälpa de att förnya ett rum med solskydd med nya färger. Har de redan mycket färger i vardagsrummet kan vi istället rekommendera neutrala färger på solskydd som vitt eller grått. Det märks att de uppskattar att vi kommer med råd, berättar Josefina.
Har du några personliga favoriter inom solskydd?
– En favorit är Duette® gardinen, den har jag alltid köpt till alla mina lägenheter oavsett var jag har flyttat och har alltid varit nöjd. Den är otroligt bra för mörkläggning, vilket är bra för mig som har problem med migrän. Det gör jättestor skillnad då jag kan sova i mörker. Väven är 100% mörkläggande, sedan kommer det alltid in lite ljus vid sidan av gardinen, vilket gör att man kan säga att den är 97% mörkläggande. Duette® gardinen finns i mängder av färger, viktigt är att du inte behöver välja en mörk färg för att det ska vara mörkläggande. Vitt och grått är faktiskt det som säljer mest.
Har du några tips nu inför sommaren vad gäller att sänka temperaturer?
– Under den varma sommaren 2018 så hade jag alltid mina Duette® gardiner nedfällda för att slippa få in värme in i rummet. Det är en riktigt bra funktion att de håller värmen ute på sommaren och håller värmen inne på vintern. Det gör att de är energibesparande. Dessutom finns det en bra lösning som heter Verosol, som har en behandling på baksidan i metall som tar bort mellan 58-73% av värmen. Den säljer vi till inglasade balkonger där man inte vill ha mörkläggande men ändå få bort mycket av värmen. Verosol finns både som plissegardin och rullgardin, och är riktigt fina, berättar Josefina.
Har du några tips till de som skall inreda ett barnrum?
– Här finns det många rullgardiner som är lite roligare, är mörkläggande och kan ha mönster som barn brukar uppskatta. Ta gärna med barnen till butiken så kan vi titta på det ihop. Sedan är det viktigt att tänka på barnsäkerheten. Alla våra persienner och invändiga solskydd är barnsäkra. Det är otroligt viktigt. Om ett barn fastnar med linan vid halsen så släpper linan, berättar Josefina.
När känner du dig som allra mest nöjd med ditt jobb?
– Jag känner mig nöjd när kund handlat av NIBO och de är nöjda. Spelar ingen roll om det är persienn eller solskydd till hela hemmet. Viktigaste att vi har gjort ett bra jobb och kunden är nöjd. Nu har vi funnits sedan 1997 och det är kul att vi får förtroendet av många återkommande kunder. Värt att tänka på är att vi alltid kan anpassa vår lösning efter deras behov. Har de inte råd med en lösning för alla rum så kan vi börja med de viktigaste rummen först. Även om det är en kostnad att uppgradera sitt hem med nytt solskydd är det värt att tänka på att det är en investering till hemmet också.
Vilken betydelse har det att ni på NIBO är Uppsalas enda kompletta Luxaflex-återförsäljare?
– Luxaflex® är världsledande. De har både den bästa designen och högsta kvaliteten. När du väljer Luxaflex® så får du så mycket gratis. Allt måttbeställs efter det rum du ska ha solskydd i. Dessutom är det alltid 5 års garanti. En annan del av att de är världsledande handlar om solskyddsteknik. De har så många nya idéer och utvecklas hela tiden. Även om Luxaflex® är lite dyrare än andra produkter så är det värt det, kvaliteten är det viktigaste för kunden i slutändan. Dessutom så finns det så många nya möjligheter nu med att automatisera ditt solskydd, eller röststyra med Google Home eller Alexa, berättar Josefina avslutningsvis.